آموزش حوزه منابع طبیعی، منطبق با استاندارهای جهانی نیست

تاریخ انتشار : 1397/07/17 - ساعت انتشار: ١٠:٣٣ - گروه خبری : اخبار قدیمی

معاون دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در موضوع آموزش مجریان و بهره‌برداران تلاش کردیم براساس استارآپ‌های شغلی و معیشت‌های موجود، نیازهای آموزشی را ببینیم و دوره‌های لازم را برگزار کنیم زیرا انقلاب آموزش حوزه منابع طبیعی با استاندارهای جهانی آموزش است که یکی از مشکلات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری این است که آموزش حوزه منابع طبیعی، منطبق با استاندارهای جهانی نیست و باید رعایت شوند.

معاون دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در موضوع آموزش مجریان و بهره‌برداران تلاش کردیم براساس استانداردهای شغلی و معیشت‌های موجود، نیازهای آموزشی را ببینیم و دوره‌های لازم را برگزار کنیم زیرا انقلاب آموزش حوزه منابع طبیعی با استاندارهای جهانی آموزش است که یکی از مشکلات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری این است که آموزش حوزه منابع طبیعی، منطبق با استاندارهای جهانی نیست و باید رعایت شوند. 
به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – محمدرضا شریعتی 16 مهرماه در کارگاه رویکردهای بخش آموزش پروژه توسعه ظرفیت مشارکتی جنگل و مرتع در بالا دست حوضه کارون، اظهار کرد: واقعیت این است در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در بخش آموزش، دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی در پروژه‌های ملی و بین‌المللی مشارکت داده نشده و این به دلیل قشری‌نگری و بخشی‌‎نگری در گذشته بوده است. 
وی با بیان اینکه اکنون دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پروژه توسعه ظرفیت مشارکتی جنگل و مرتع در بالا دست حوضه کارون مشارکت دارد، افزود: نخستین هدف در سند توسعه برنامه ششم، معیشت پایدار جوامع محلی و بهره‌برداران است و این از موضوعات مهم در این پروژه است و بایستی برای ارتقاء جایگاه جوامع محلی و تشکل‌های مرتبط آموزش‌های لازم را در نظر بگیریم. 
شریعتی با اشاره به اینکه اهمیت آموزش بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت کشورهای اروپایی به دلیل در اولویت قرار دادن آموزش است. 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور در آموزش و مشارکت‌های مردمی عدم اعتماد مدیران به بخش آموزش است زیرا آموزش کاری دیربازده است و شاید چندین سال در جوامع محلی و حتی قشر تحصیل‌کرده طول بکشد تا نتیجه لازم را نشان دهد که تغییر در رفتار و بینش و نگرش افراد کار بسیار مهمی است و نیاز به زمان و اعتقاد راسخ دارد. 
شریعتی اظهار کرد: ایجاد ساختار و تشکیلات سازمانی یکی از اهداف کار در بخش آموزش است و به دنبال این هستیم تا در سطح ادارت‌کل منابع طبیعی، معاونت آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی را بنا کنیم که اگر این کار صورت گیرد در پیشبرد اهداف آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی بسیار موثر است. 
معاون دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: به دنبال تبدیل دو مرکز آموزشی با ظرفیت بالا به مراکز ملی و بین‌المللی هستیم. 
وی اضافه کرد: هدف ارتقاء آگاهی عمومی و آموزش کارکنان در حوزه‌های مرتبط است تا بتوانیم آموزش مجریان، بهره‌برداران و دست اندرکاران و ذینفعان را به دنبال داشته باشیم. 
شریعتی با اشاره به اینکه در یک پروژه باید نیازهای آموزشی از بدو آن مشخص شده و بتوانیم بررسی و آسیب شناسی کنیم، تصریح کرد: برنامه‌ریزی در بخش آموزش، برنامه‌ریزی نیمه متمرکز است که باید نیازها را تشخیص دهیم. 
وی اظهار کرد: سندهای مرتبط با پروژه‌های بین‌المللی، پیوست آموزشی ندارد و این یک مشکل است که باید تدوین سندها همراه با پیوست‌های آموزش و ترویجی و مشارکتی برای هریک از طرح‌ها و پروژه‌های محوری سازمان باشد. 
شریعتی تاکید کرد: در موضوع آموزش مجریان و بهره‌برداران تلاش کردیم براساس استانداردهای شغلی و معیشت‌های موجود، نیازهای آموزشی را ببینیم و دوره‌های لازم را برگزار کنیم زیرا انقلاب آموزش حوزه منابع طبیعی با استاندارهای جهانی آموزش است که یکی از مشکلات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری این است که آموزش حوزه منابع طبیعی منطبق با استاندارهای جهانی نیست و باید رعایت شوند. 
وی با بیان اینکه آموزش از نظر کیفیت باید بالا باشد و کمیت چندان مهم نیست، ادامه داد: باید استفاده از ظرفیت افراد نخبه و خبرگان محلی که می‌توانند آموزش‌های لازم را ارائه دهند، مورد توجه قرار گیرد و معتقدیم اجرای دوره‌های آموزشی در محل پروژه صورت گیرد. 
شریعتی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، آموزش آموزشگران است که مغفول مانده است. آموزش یک سرمایه‌گذاری است و باید در این زمینه کار شود. 
وی گفت: از استان‌ها خواستیم تا برنامه‌ریزی کنند و تنها آموزش آکادمیک نداشته باشند بلکه از پروژه‌های موفق نیز بازدید کنند.

نسخه چاپی

ارسال به دوست

 


خروج